Thursday, July 20

Ketahuilah Kisah Aku




Sekelian manusia,
ketahuilah kamu semua
bahawa aku bercita-cita,
mengimpikan kehidupan
yang kamu rasai
sebuah jenaka murahan.

Ketahuilah bahawa aku punyai cara,
yang aku perah dari al-Quran,
yang aku tadah dari Sunnah.
Dan ingatlah bahawa padaku,
hanya ada jalan yang satu ini,
yang jelas kau ragui.

Wahai manusia!
Kali ini dengarkanlah kisah aku.
Tatkala kalian menjamah dari hidangan yang pelbagai,
aku menghabiskan dari sisa-sisa harta yang jarangnya ada.
Tatkala kalian bercanda bersama anak-anak,
aku landaskan tarbiyyah mengenali Allah dan RasulNya buat mereka.
Tatkala kalian mengamati dan terleka dengan alam,
lantas menebar senyum kepuasan,
aku tersenyum melihat lahirnya seorang lagi akh dalam lesunya aku.
dan tatkala kalian disirami wangian pujian,
aku menadah debuan cercaan, dimandikan peluh kata-kata manusia.
Tetapi ia kan hilang ditiup angin,
angin setanggi syurga firdausi.

Wahai manusia,
ketahuilah aku,
dan kenangkanlah jalanku.

No comments: