Thursday, October 19

they will reign us still

I had a rather bed day today. Never have I been as tired as today in Ramadhan. Maybe it's because of the distorted sleeping time. I don't know. Went to lecture a bit late today but it didn't really work as a lecture. More to a 'nodding' experience. Really should change this attitude. Most of the brothers do this. Sleeping time is off the routine while the body and mind failed to cope. Kehidupan yang tersusun dan tubuh badan yang sihat seolah-olah tidak akan tercapai buat satu jangka masa yang panjang walaupun penekanan diberikan padanya. Hanya muwasafat tarbiyah itu akan tercapai apabila salimul'aqidah dan shohihul 'ibadah tercapai dengan kemas. Dua perkara ini berteraskan iman, yang sememangnya akan menjadi asas kepada apa sahaja pembentukan yang diinginkan. Perhatikan kepada lapan muwasafat tarbiyah yang lain, semuanya mudah apabila iman sudah mula diterapkan di dalam jiwa.

Kali ini, apa yang terlintas adalah aspek akhlak yang sempurna, yang mana amat sukar dibentuk apabila di dalam hati kita masih ada karat-karat jahiliyah dan kita tidak berusaha untuk membersihkannya. Satu perlakuan yang patut dihormati padanya telah aku saksikan hari ini. Dalam keadaan aku yang mengantuk, incident itu memang membuatkan aku terfikir. Keluar dari skop Thermodynamics yang disampaikan oleh Harry Watson. Tapi tindakan tegas Harry juga yang menyebabkan timbulnya perkara ini. Sewaktu kuliah sedang berjalan, seperti biasa pelajar-pelajar mekanikal memang gemar berbuat onar dan hiruk-pikuk di dalam dewan kuliah. Tapi di akhir-akhir semester ini, kapal terbang kertas sudah semakin mendapat perhatian yang kurang. Mungkin dalam sehari akan dapat melihat 3 ke 4 sahaja kini dari dahulunya yang boleh mencecah hingga puluhan kapal terbang; semuanya mengejar cita-cita untuk menjadi designer yang berjaya.

Ketika Harry sedang berkuliah, telah terdetik pada pengamatannya akan seorang budak yang duduk di barisan kedua terakhir dan paling tepi yang membuat bising melebihi kuota. Harry kemudiannya memanggil si fulan itu dan kemudian bertanya tentang topik perbualannya dengan rakan-rakannya dan kemudian berlakulah sedikit dialog umpama seorang guru memanggil anak muridnya dan bertanyakan adakah topik kamu itu lebih menarik dan penting ataukah topik saya? Harry kemudiannya meminta untuk pelajar tersebut menghormati rakan sekelas yang lain...bla...bla...bla...seperti biasanya. Tapi yang membuatkan aku tertarik adalah kata-kata terakhir pelajar tersebut; "I apologise" dengan kuat dan kedengaran oleh seluruh kelas dan di balas "Accepted".
Fikirkanlah...tidakkah terasa di hati kita yang menyukai akan akhlak yang baik?

Well, I did. Maybe initially his attitude was inappropriate and disrespectful towards others but in the end,he apologised. Tell me, have you ever pissed your teacher off in school? I did, couple of times, or maybe more. I can't remember how many times I was told to stand on the chair, or outside the class or even told to get out everytime it's that particular slot, but never once, as my memory can recall, did I apologise on the spot nor to the class for making such trouble. What I remembered doing was to wait till the hate dispersed and apologise when I was ready. But never to the class. One thing you can see, that's what they possess. May it not come from their faith, but the culture and attitude was built up nicely among their educated ones. Maybe not all, but still they practice such decent attitude.

Atas sebab itulah orang-orang kafir ini akan punyai kekuatan untuk memerintah alam ini. Bukan kerana Allah lebih menyukai mereka, tetapi kerana kita tidak berusaha untuk menyaingi mereka seperti mana renaissance mereka berusaha untuk menyaingi kita suatu ketika dahulu. Umat islam akan sentiasa menjadi pilihan Allah kerana kita menjadikan Allah sebagai Tuhan Yang Esa, Rasulullah sebagai qudwah, al-Quran sebagai perlembagaan, jihad sebagai jalan juang dan syahid fi sabilillah sebagai cita-cita tertinggi. Tapi fikirkan kembali,renungkan kembali, benarkah itu komposisi kita? Ataukah kita sekadar mengikut apa yang diceritakan orang kepada kita? Baik dan buruk terima sahaja? Entahlah...letih menulis, yang bacanya siapa? Kita-kita juga...Habis nak buat macamana? Jadikanlah orang lain cukup bersedia untuk memikirkan tentang hal ini, dan bersedia untuk menerima hakikat ini dan bersedia untuk menyedarkan orang lain pula tentang hal ini.

11. Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia. (13:11)

1 comment:

Ibnu Tahir said...

syukran brother. a very good reminder though it's a little long still lots of reminders could be obtain from it.

"Dalam perlakuan kita melihat alam dan mengakui kebesaran Allah, ia merupakan suatu muhasabah kepada kita bahawa ilmu, kekuatan, kekuasaan dan apa sahaja yang kemampuan yang wujud pada kita hanyalah setitis dari lautan ilmu Allah, bahkan lebih sedikit lagi dari itu."

Just want to share something with everyone. The quote up there actually is only a tangible description for us to understand as the knowlegde of Allah does not decrease a bit form what we have today. Even still we become so proud and preoccupied with it causing us to forget the true reality behind it.

may Allah takes care of us from such attribute. ameen