Wednesday, February 13

Buat Puteri Solehah



Tidaklah akan bergeser kaki seseorang hamba di Hari Kiamat kelak sampai ia ditanya empat hal; tentang usianya untuk apa dihabiskan, tentang masa mudanya untuk apa dipergunakan, tentang harta dari mana di dapat dan untuk apa dinafkahkan dan tentang ilmu untuk apa diamalkan.


Dari Muadz bin Jabbal; Riwayat Al-Baihaqi


Saudariku muslimah…


Selalu sudah hadith di atas hinggap di telinga kita, sehingga mampu bibir berkumat kamit menutur saat ia dibacakan. Namun seringkali kita meletakkan tentang masa mudanya untuk apa dipergunakan hanya pada pemuda lelaki, melupakan sang hawa yang tidak dapat tidak seutama lelaki juga. Sekali kali kita tidak boleh meremehkan hal sang puteri, kerana pembicaraan soal awal hidup sang hawa ini adalah pembicaraan nilai insani generasi akan dating. Sungguh masyarakat tidak akan baik tanpa wanita-wanita yang baik kerana mereka adalah pembentuk generasi.

“Sesungguhnya Aku tidak menyia-nyiakan amal orang-orang yang beramal di antara kamu, baik laki-laki atau perempuan, (karena) sebagian kamu adalah turunan dari sebagian yang lain”

Ali-Imran: 195

Sebagaimana lelaki berasal dari lelaki dan perempuan, maka demikian pula halnya perempuan berasal dari lelaki dan perempuan. Keduanya sama-sama manusia, tak ada kelebihan yang satu dari yang lain tentang penilaian iman dan amalnya. Justeru itu, masing-masing di antara mereka saling melengkapi satu sama lain.

Namun, pemandangan yang kita lihat kini tidak langsung menggambarkan perhubungan yang sebaiknya berlaku melainkan pada segelintir umat ini. Secara terjurus, wanita diterima menjadi suatu sumber perdagangan yang diterima masyarakat. Daya tarikan wanita dieksploitasi oleh golongan kapitalis tanpa had, digunapakai untuk memasarkan produk mereka. Namun secara halusnya, ia menjamah pemikiran waras masyarakat sedikit demi sedikit menjadikan kita masyarakat jahil. Tidak berhenti setakat di papan iklan, ke mana sahaja kita pergi, wanita menjadi subjek utama, bukan dalam aspek peningkatan jiwa dan nilai, tetapi pada keuntungan duniawi. Rancangan televisyen hampir sahaja 100% menggunakan wanita dalam menarik perhatian penonton. Tidakkah saudari tersentuh dengan keadaan yang menimpa golongan itu?

Perlu jelas bahawa kejelekan yang timbul bukan hanya kerana eksploitasi yang dihadapi golongan wanita yang rata-ratanya adalah puteri-puteri di awal 20-an. Ia juga menyangkut kebiadaban masyarakat dalam menghadapi hukum-hukum dan syariat yang telah Allah tetapkan. Kerana isu utama adalah isu aqidah yang menjadi dasar pada seseorang muslim. Semakin hari semakin jauh dan semakin remeh masyarakat melihat keutamaan syariat Allah. Selebihnya tidak meletakkan dengan benar nilai syahadah yang dilafaz.

Wahai puteri-puteriku,

Perubahan yang menimpa golongan kalian sekarang tidaklah berlaku dalam masa sekejap melainkan ia datang dari usaha yang keras dan kejam oleh musuh-musuh Allah. Mereka berusaha membelenggu kalian dalam lingkaran hawa nafsu dan tuntutan duniawi mereka. Sesungguhnya setiap muslim perlu mengenali jalan yang mereka ambil dalam menjadikan kita seperti ini. Kerana ikatan islam dalam umat itu terungkai satu persatu kerana umat islam tidak tahu akan jahiliyyah. Seharusnya puteri-puteriku menanam jatidiri yang tegas pada perkara usul dan pendirian dalam diri kalian, agar kamu mampu berdiri walau seorang diri dengan panji islam tertegak dijulang tinggi.

Kini di mana-mana saudari melihat kaum hawa berjuang untuk menegakkan hak-hak mereka yang dirampas oleh masyarakat. Mereka terpaksa berjuang dengan jiwa yang meronta-ronta, sedang sokongannya hanya dari segelintir manusia yang waras dan simpati. Perjuangan mereka menuntut penghormatan, kesama rataan , perlindungan dan pelbagai lagi dari masyarakat yang dhaif dari nilai-nilai asasi kemanusiaan. Hendaknya saudari memahami keadaan mereka dan menanam semangat untuk membantu mereka dengan fikrah islam yang saudari miliki. Perjuangan yang mereka tatang adalah suatu cabang dari perjuangan saudari sekelian. Sesungguhnya saudari, jika benar, sedang berjuang menegakkan kalimah laa ilaha illallah sepertimana yang dilakukan oleh puteri-puteri islam terdahulu, syumul dalam aspek yang dijuangkan, tekad dengan taqwa dan keimanan dan berjihad sehabis mampu demi perjuangan ini. Saudari-saudari yang ikhlas meletakkan Allah sebagai matlamat, akan membuka pintu kebebasan yang sebenarnya buat mereka, memberi cahaya kehidupan yang baru kepada mereka dengan iman dan islam yang sahih.

bersambung…

No comments: