Saturday, February 16

Buat Puteriku Solehah (III)

Wahai cahaya mata Ummat,

Harapan kaum adam terhadapmu menggunung tinggi. Pastinya dari fitrah setiap adam yang waras, mereka menginginkan wanita-wanita yang mampu memimpin keluarga, yang mampu membentuk generasi agar zuriat yang lahir adalah yang terbaik. Mampu juga berganding bahu mentadbir alam ini kerana kita saling lengkap-melengkapi. Namun, kesediaan puteriku sekalian menjadi wanita yang mampu memimpin generasi amatlah bergantung kepada kesibukan kamu yang sebenarnya. Kiranya kalian tergolong yang sibuk dengan urusan puteri-puteri yang aku maksudkan tadi, maka jauhlah impian dari kenyataan.

Sesungguhnya kesibukan asasi seorang puteri yang ummat idamkan adalah seperti yang terpapar pada sirah ummat ini sendiri. Ummat ini mengharapkan kalian berusaha mencetak semula contoh generasi terdahulu ke dalam diri kalian, lantas ke dalam masyarakat.
Inginku bertanya pada kalian puteriku solehah, apakah kesibukan kalian pada agama Allah ini yang paling utama? Apakah kesibukan kamu mentahbiskan diri kepada Allah dan agama-Nya serta menunaikan kewajipan untuk menegakkan agama ini? Sepertinya kesibukan Asma’ dan Nusaibah yang berjuang demi agamanya, berkorban membantu Nabi s.a.w sewaktu hijrah dan sewaktu perang Uhud? Mereka siap siaga meletakkan jiwa mereka di hujung pedang demi melindungi Nabi s.a.w. yang tercinta. Berusaha semampu mereka untuk memastikan da’wah islam ini tidak pernah berhenti. Meninggalkan keseronokan gadis-gadis lain demi mengejar syurga Allah s.w.t. Subhanallah ! Apakah puteri-puteriku siap untuk ini?

Wahai serikandi ummat,

Apakah kesibukan sebanar kamu pada mempersiapkan akal fikiran kamu dengan meletakkan makrifah Allah sebagai induk pada akal kamu? Dengannya kamu mendirikan ilmu lain di atas fondasi itu dan terlindunglah kamu dari kebatilan ilmu hawa nafsu manusia. Adakah kesibukan kamu seperti kesibukan para wanita salafus shalih yang sibuk menghafal Sahih Bukhari atau Sahih Muslim, meriwayatkan hadith dan mengikuti majlis ilmu, sehingga salah seorang di antara ulama kita ada yang berkata, “ Seorang muslimah yang solehah, Fulanah binti Fulan, berkata kepadaku begini…?! “

Apakah pula kesibukan kamu seperti Aisyah dan Fatimah al-Khattab yang memahami hukum-hukum Allah dan waqi’ yang didiami mereka sehingga mampu hidup selari dengan realiti dan sebati dengan islam? Persiapkanlah diri kamu dengan agama Allah, dan persiapkanlah juga diri kamu dengan suasana masyarakat agar kalian mampu membimbing mereka dengan berhikmah.

Wahai puteriku solehah…

Sekali lagi aku bertanya, apakah kesibukan kalian seperti kesibukan perempuan salafus salih untuk senantiasa menjalankan yang halal dan menjauhi yang haram dalam keluarga sehingga seorang perempuan berkata kepada suaminya yang hendak keluar, “ Wahai Fulan, waspadailah olehmu jangan sampai mencari nafkah dengan cara yang haram. Sesungguhnya kami masih sanggup menahan siksa lapar dan dahaga, tetapi kami tidak sanggup meanggung adzab neraka dan murka Yang Maha Perkasa?! “. Siaplah kalian untuk melindungi rumah tangga dengan permulaan yang baik atas dasar taqwa. Janganlah kalian tersilap dengan mendirikan rumah tangga kerana adat, kehendak nafsu atau kerana nilai masyarakat di sekitar kalian. Puteriku solehah, hendaklah kamu memainkan peranan untuk menghidupkan roh yang diredhai Allah; memastikan keadaan keluarga yang sederhana, qanaah, bisaatah dan jauh dari menunjuk dan membazir. Kerana dengan semua itu, jauhlah keluarga kalian daripada kebaikan.

Apakah kesibukan kalian dalam masyarakat pula wahai puteriku solehah? Apakah pernah kalian terfikir seperti Shafiyah Binti Abdul Muthalib yang melindungi muslimah dan anak-anak muslim ketika perang Khandaq? Dia nyata tidak hanya duduk diam saat musuh ingin mengambil peluang di saat genting itu. Apakah sekarang kita bukan di saat genting, dengan musuh-musuh Allah bersekutu menerkam kita dari sgenap arah?! Apakah kesibukan kalian seperti Zainab Ghazali dan Hamidah Qutb yang berjuang demi menyampaikan da’wah sehingga tirani menangkap dan memenjarakan mereka, lantas di siksa lebih teruk dari kaum adam?! Allahuakbar ! Mereka menjadi sosok dan membentuk pula peribadi tauladan yang dapat dilihat di mana-mana. Sekarang tegarkah kalian untuk hanya duduk dan menikmati jamuan ringan dunia?

Buat puteriku solehah,

Tidaklah hati ini merasa tenteram melihat rakan-rakan kalian, saudara-saudara perempuan kalian, adik-adik kalian dan segenap pemudi islam dan bukan islam ditindas dan ditekan sehingga mereka terperosok dalam lembah kehinaan dunia. Tidak mampu untuk aku simpulkan luahan fikiran dan perasaan ku ini melainkan untuk kalian simpulkannya dengan usaha kalian menjadi muslimah sejati. Bangkitlah menyahut seruan Ilahi agar kamu bersama kaum adam yang lainnya menjadi umat yang menyeru kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar. Dengarlah firman Allah s.w.t;

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.

Ali-Imran: 104

No comments: