Saturday, March 8

Sebelum Kamu Berdoa



Daripada Aisyah r.a., beliau berkata;


Rasulullah s.a.w. telah masuk kerumahku, lalu aku tahu melalui wajahnya bahawa wahyu telah turun kepadanya. Baginda terus berwudhu’ dan tidak bercakap dengan sesiapapun. Aku duduk di tepi dinding bilik untuk mendengar apa yang akan disabdakan oleh baginda. Baginda terus duduk di atas mimbar lalu memuji Allah dan bersabda: Wahai manusia! Sesungguhnya Allah berfirman kepada kamu semua:


“Suruhlah melakukan makruf dan laranglah daripada kemungkaran sebelum kamu berdoa kepada-Ku, tetapi Aku tidak memperkenankan doa kamu, sebelum kamu meminta kepada-Ku, tetapi Aku tidak menunaikan permintaan kamu, sebelum kamu meminta pertolongan kepada-Ku, tetapi Aku tidak menolong kamu.”


Baginda tidak berkata lebih dari itu sehingga baginda turun dari mimbar.


Diriwayatkan oleh Ibn Majah dan Ibn Hibban dalam sahihnya.

No comments: