Monday, June 12

Hanya Allah yang memberikan petunjuk...

Segala pujian bagi Allah, Tuhan sekelian alam, yang memberikan rahmat sepanjang masa, yang menurunkan hujan, yang menghidupkan haiwan-haiwan, yang menumbuhkan tumbuhan, yang membenarkan aku untuk terus menulis buat eksplorasi kalian. Hanya Allah yang layak disembah, yang layak diberikan segala penyerahan kepadaNya, Tuhan yang berhak mendapat pengabdian secara mutlak dari diri ini, dan dari kalian.
Malam ini merupakan malam yang termata seronok, malam yang Allah s.w.t. melimpahkan rahmatNya secara jelas dihadapan mataku, dan dihadapan mata ratusan yang lain. Malam yang mana langit ditutupi awan membawa hujan gerimis, menjatuhkan air yang suci, yang kemudiannya membasuhi jiwa-jiwa yang gusar, yang meneguhkan ketetapan jiwa-jiwa yang goyah, dan hujan yang membersihkan diri. Malam ini, aku menjadi saksi kepada penyaksian seorang manusia mengilahkan Allah. Hanya Allah yang maha memberikan petunjuk, hanya Allah yang maha mengurnia. Inilah kali pertama aku menyaksikan seorang bukan islam, memeluk agama Allah yang indah ini. Tatkala itu, aku menjadi terharu, seperti jiwa yang dibisikkan dengan ketenangan. Umpama hati yang diusap dengan tangan yang lembut, meminta aku membuka pintu syukurku kepada Allah kerana menghadirkan aku di situ malam ini. Subhanallah! Andai dapat aku ceritakan kepada kalian betapa indahnya saat itu, nescaya akan aku laksanakan, tapi, tiada kata yang mampu menceritakannya. Namun, mungkin kerana egoism aku juga, aku menghentikan titisan air mataku dariapada menerjuni pipiku. Bertakung air di mataku, dan aku simpan kembali. Mungkin aku masih belum bersedia untuk menitiskannya. Mungkin juga aku masih belum menghayati nikmat-nikmat Allah buat manusia dan buat aku terutamanya.
Namun, keindahan itu diselangi dengan kedurjanaan yang bermain difikiranku. Kedurjanaan daripada sikap sebahagian individu muslim yang sebilion dan lebih itu, yang tidak memikirkan akan kesempurnaan islam, yang tidak menghidupkan keindahan islam itu. Hanya sekadar menjadi ahli ibadah yang tidak bersungguh dalam ketaatannya kepada Allah. Mungkin apabila kiamat sudah tiba, maka mereka akan bertaubat. Mungkin apabila mereka hilang salah satu dari nikmat Allah yang banyak itu, baru mereka akan mencari akan kesempurnaan islam. Hanya Allah yang membuka pintu hati menusia, dan hanya Allah juga yang mengurniakan rahmatNya, taufik dan hidayahNya kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Benarlah firman Allah, "Dan di antara manusia itu ada yang mengatakan, "Kami beriman kepada Allah dan Hari Kemudian." padahal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman."(Baqarah:8). Sungguh Allah maha mengetahui apa yang dirancangkanNya. Sedang seorang yang bukan islam menelaah tentang islam, ratusan ribu islam di muka bumi mencari jalan untuk berpaling dari jalan Allah. Ratusan ribu juga yang memperolok hukum-hukum Allah sehingga hati mereka menjadi lebih keras dari batu. Padahal batu yang keras juga mengalirkan air melaluinya. Itulah manusia. Tidak pernah bersyukur, tidak pernah merasa cukup. Itulah manusia yang diimpikan yahudi dan nasrani dan para atheis, agar umat islam yang hebat dan agung ini hanya sekadar satu makhluk yang tidak bernilai. Sedangkan sehalus-halus makhluk pun punyai nilai yang besar dalam sistem dunia tunduk kepada hukum Allah, manusia yang punyai akal dan hati pula berlumba-lumba menjadi makhluk yang mengikut jejak langkah syaitan. Namun mereka ini juga memberikan ruang untuk kita membeli syurga Allah yang indah. Sungguh, selepas kesusahan itu ada kesenangan. Hanya Allah yang menetapkan setiap segala sesuatu.
Mungkin sampai di sini sahaja dahulu penulisan aku kali ini. Sekarang sudah pukul 1.15 am. Patut aku tunaikan hak aku ke atas badanku.
Assalamualaikum, semoga Allah merahmati saudara baru kita itu dan memberikan petunjuk kepada islam yang syumul.

No comments: