Wednesday, June 7

Rasai, dan fikirkan...

Seronok melihat jiwa-jiwa yang seperti kita, sehingga kadang-kala kita hanya mengharapkan hanya mereka yang disekeliling kita. Seringkali kita menjauhkan diri dari mereka yang tidak sehaluan dengan kita, membuatkan aku terfikir, di mana majmuknya kita? Acap kali manusia menginginkan mereka yang memahami atau berfikiran seperti kita yang hidup di dunia, agar dunia seperti yang kita mahukan. Tetapi hakikatnya, mereka yang lain dari kitalah yang sedikit sebanyak membentuk diri kita. Berbezanya mereka dari kitalah yang membuatkan kita mahu membentuk jatidiri dan pendirian kita yang satu dan tetap. Jatidiri yang kita tahu akan kebenaran, atau sekadar kita meyakini atas sesuatu yang tidak kita pasti. Lemah sebenarnya kita ini, jika hanya manusia yang jiwa-jiwa mereka seperti kita sahaja yang berlegar di atas muka bumi ini. Apakah yang menjadikan para Rasul begitu hebat tahap kesabaran dan keimanan mereka? Pastinya kerana jiwa-jiwa yang seringkali menentang dan melawan kebenaran yang mereka bawakan daripada Allah. Begitu juga para sahabat, yang iman mereka menggunung tinggi dek cabaran yang mereka terpaksa hadapi dalam menyebarkan risalah Islam. Kemudian datang pula golongan salafusoleh dan para tabi'in. Yang mana jiwa mereka dibentuk dengan satu sistem pendidikan yang menetapkan bahawa mereka harus menempuhi jiwa-jiwa yang sentiasa menentang mereka; agar akhirnya mereka mencapai kekuatan yang tidak lagi goyah. Sehingga memiliki ketenangan dan tiada lagi gubra. Satu bentuk kekuatan yang kemudiannya akan memberikan satu contoh yang mantap buat mereka yang berjuang.
Namun apa yang dirasai oleh mereka yang berjiwa kental itu, bukanlah hasil daripada kehendak untuk memerangi perbedaan itu, tetapi hasil daripada mereka merasai akan kesusahan yang akan ditempa oleh jiwa-jiwa yang berbeda itu. Mereka merasakan jeritan fitrah jiwa-jiwa yang berbeda itu, bahwa sesungguhnya kesengsaraan itu dapat dihindarkan andai jiwa-jiwa itu mengenali apa yang mereka kenali. Lantas dengan perasaan kasihan yang timbul dari perbedaan yang hakiki itu, maka mereka berjuang, memberikan segala-galanya untuk menyampaikan kepada jiwa-jiwa itu tentang perlunya mereka hapuskan perbedaan itu dengan pemikiran dan pemahaman yang sama. Pemahaman yang datangnya dari hati, bukan dari akal semata. Pemikiran yang datangnya dari sumber yang benar dan tidak ada keraguan padanya.
Mereka yang berjiwa kental itu, melalui satu medan pembentukan yang amat luas, seluas hamparan bumi. medan pendidikan yang mengajarkan erti kesusahan, yang mendidik menjadi seorang yang mampu bersusah-payah. Proses menjadi berdikari dari kesenangan dunia secara mutlak, tetapi bergantungan tanpa lepas pada Allah. Itulah yang menjadikan mereka kuat. Hasil daripada perbedaan yang hakiki, antara dua jalan yang bertentangan, akhirnya ia membawa kepada satu pengakhiran, berbalik kepada di pihak mana kita berada. Maka, panjatkanlah syukur kepada Allah kerana menunjukkan jalan kepada kita untuk menjadi insan yang berusaha keranaNya. Jika semua manusia hanya punyai satu pemikiran, satu identiti, satu fahaman, satu aqidah, maka tiadalah golongan yang akan ke neraka atau ke syurga, maka tiadalah juga golongan yang boleh dijadikan pengajaran, dan tiadalah juga golongan yang akan membuatkan kita berfikir. Namun segala ketetapan itu adalah dari Allah. Kita hanyalah hambaNya yang berusaha untuk mencapai redhaNya, insyaAllah.
Rasailah kekalutan yang dihidapi jiwa-jiwa berbeda disekitar kita. Tetapkanlah satu haluan buat diri kita, agar kita mengetahui ke arah mana hendak kita tujui, dan mengapa harus kita tujuinya. Fikirkanlah jalan yang terbaik untuk melaksanakannya, dan fikirkanlah juga, apakah hanya kita sahaja yang patut dan layak ke sana? Serukanlah sebaik mungkin, ganjarannya hanya Allah yang berhak menentukan. Mungkin inilah sebahagian daripada sesuatu yang dipanggil da'wah. Satu perkataan yang menggetarkan jiwa-jiwa, dengan getaran yang berlainan tempo dan amplitud.

p/s: "...your mental faculty has ceased to function...", mungkinkah kita sudah mencapai tahap seperti ini?

No comments: