Friday, May 5

Bingkisan Hati



Guriskanlah di mana mahu,
nyatakanlah pada siapa lalu,
Aku, orang dagang,
yang di matamu ralat,
yang diakalmu jahat.

Silamku milikku,
kini jua aku empunya,
datangnya jua milik ana!
siapa kalian menentu aku?
derajatkah kalian mengadiliku?
nyawa ini pinjaman hanya,
yang empunya penentu hala.

guriskanlah di mana mahu,
nyatakanlah pada siapa lalu,
Aku, orang dagang,
yang hikmah telah ketemu,
yang terasing dibenakmu.

dagang banduan kepesonganmu!
dikerah dulu menurutmu,
yang kini meginjak lawan.
yang kini membenam tikam.
yang kini meronta dibebas.
yang kini batinnya bangkit!
tidak terkatungan semahumu!

Bajakanlah bencimu,
atas Aku, orang dagang.
Siarkan dilangitanmu,
teriakkan didaratanmu,
hanyutkan dilautanmu,
bisikkan dicerobong telinga bebal!
Aku tetap melangkah,
kerna ini caraku,
kerna ini kerjaku,
meruntuh bukitan dusta,
menetas salakan banjingan,
menindas jahilmu sesampai kapan.

Guriskanlah di mana mahu,
nyatakanlah pada siapa lalu,
Aku, orang dagang,
yang di matamu ralat,
yang diakalmu jahat.

No comments: