Friday, May 5

Kedewasaan

Perjalanan hidup ibarat roda, kekadang di atas kekadang di bawah. Itu yang sering aku dengar daripada bibir-bibir 'penyair' duniawi. Mengapa penyair? Hanya berkata-kata, tidak terlaksana. Mungkin aku juga penyair, mungkin kau juga penyair. Ketepikan penyair. Namun apa yang aku ingin suarakan adalah keadaan pemikiran si usia tengah kini. Laksana kanak-kanak yang gembira mendapat gula-gula, terseyum seketika melihat keindahan dunia buatan manusia, yang indahnya hanya daripada kata-kata para penyair tua. Aku hairan dan aku geram, perlu aku hancurkan diri-diri mereka, pasti aku selesaikan. Pemikiran yang pengecut, terkesima dengan revolusi kebenaran, lantas berpaling mencari alasan, kononnya ingin hidup bebas dan maju. Tertawa kecil hatiku, tergeletek jiwaku mendengar kenyataan aku ingin hidup moden. Moden. Moden. Moden yang tersiur, moden yang terlanjur, moden tanpa haluan pada diri. Apa moden pada kau? Bahagian diri kau yang mana yang moden? Masih melayu, tak pernah subur. Justifikasi buta sekadar ingin memuaskan nafsu buta diselaputi kabus penipuan syaitan, disuap bahana kemungkaran Maha Pencipta. Kemudian kau nyatakan kau berani, dipenuhi aliran darah pendekar melayu. Lagi-lagi melayu. Bila nak segar? Berani hanya pada bibir-bibir raja pengecut dunia. Ideologi terperangkap di dalam kotak mancis beruk besar, tersepit di antara celahan gigi khinzir yang makanannya dari sisa yang kau sendiri tinggalkan. Entah apa yang kau fikirkan? Sekadar berani bersua, tidak berfikir. Itu yang aku nampak, yang aku rasakan, yang aku suarakan. Aku melihat anak-anak berlakon kuat dihadapan dara-dara kecil, baik jasad mahupun fikiran. Terasa diri gagah sekadar yang dipuji, dan ditambah rasa tidak sedar diri. Kasihan kau anak muda. Ditipu siang-siang hari tak tahu jalan mana yang benar, tidak tahu lorong mana yang betul, tak nampak cahaya jalan yang cerah, lebih cerah daripada matahari musim panas yang menyinari salji putih kutub dunia. Namun kau masih terkeliru. Ditipu syaitan gendut bermata satu, bertatah bintang davidus. Berdiri tanpa malu dan tanpa gentar, tertawa sinis melihat anak kecil bergelar islam ditipu dan dipermainkan. Bebal. Tak sedar walau sudah ditunjuk bukti nyata. Yang terang digelapkan, yang gelap dihidupkan. Entah apa bijaknya kamu? Dihantar ke pelusuk dunia, diharap menjadi insan, akhirnya kau menjadi beban, menjadi kerak-kerak hangus yang tidak dapat hilang dari dasar periuk sempit. Kau menjadi sisa yang merugikan, sisa yang membengangkan, sisa yang...entah apalah engkau. Diberi jalan, kau tolak, disuluh lampu kau pejam, didengarkan kebenaran, kau layani syair-syair buta. Hanya mainan, anganan orang-orang sempit. Kau semakin dewasa, tapi semakin degil, pengecut, bebal, semakin memutar belit. Kisah melayu diperantauan aku tak peduli, tapi kisah islam diabaikan, aku terasa, aku terfikir.

No comments: