Friday, May 5

Kadang-kadang

Aku mahu melupakan segala kesilapan yang pernah aku lakukan dalam hidup aku sebelum ini. Namun seringkali ia memberikan aku pengajaran atas apa yang perlu aku lakukan dalam cabaran hidupku yang seterusnya. Sungguh tiada apa yang lebih baik yang dapat kita harapkan selain dari apa yang telah berlaku dalam hidup kita. Tiada yang lebih memberi kebaikan dan keseimbangan kepada hidup kita melainkan apa yang telah berlaku dalam hidup kita; yang segalanya telah Allah tentukan dan rancangkan buat kita. Sesekali kita merasakan penyesalan atas kesalahan yang telah kita lakukan sebelum ini, namun itu semua memberikan kita satu panduan dalam menjalani kehidupan kita. Kadangkala kita terlalu memikirkan akan hikmah apakah yang menanti di sebalik tindakan kita dan di sebalik segala yang menimpa kita, tetapi hikmah itu milik Allah untuk Nya mnentukan buat kita, untuk Nya kurniakan kepada kita. Bukanlah ia satu fasal dalam kehidupan untuk kita bersusah payah memikirkan akan hikmah itu, tetapi untuk kita mensyukuri akan nikmat yan di sebaliknya. Ksakitan itu bukanlah semata-mata kesakitan yang kosong, tetapi bersyukurlah kerana ia munkin sebagai kafarah dosa kita. Kegagalan itu bukanlah semata-mata kegagalan yang di kurniakan Allah unuk menyusahkan kita tetapi suatu nikmat yang Allah kurniakan kepada kita, agar kita tidak melupakanNya, agar kita menyedari bahawa kita masih punyai iman untuk kita di uji oleh Allah. Sunguh tiada Allah membebani kita melainkan apa yang kita mampu laksanakan. Namun tangan yan mnaip ini serinkali mengingkari arahan Allah, akal yang berfikir ini seringkali melupakan nikmat Allah. Sunguh kita semua hamba Allah yan lemah. Kekuatan kita diungkaikan oleh Allah satu pesatu kerana kealpaan kita sendiri. Sekarang masanya untuk kita berangkat, menghabiskan setiap saat untuk umat, bukan untuk diri kita semata-mata. Bukan waktunya sekarang ini untuk kita melayani tuntutan nafsu ingin menonton televisyen bergembira dan tertawa riang sehari-harian. ukan sekarang waktunya untuk kita termanggu disuap alunan muzik yang mlalikan, tetapi dengan alunan al-Quran dan maksudnya yan indah dan mengajari kita. Kelalaian yang di pasakkan oleh kita sendiri membuka ruang kepada musuh-musuh Allah yang bijak mengatur langkah. Tetapi umat islam kini leka dengan kebodoan diri sendiri yang melarikan diri ke arah hedonism yang sementara. Ini bukan satu luahan dari hati aku yang dituntun nafsu amarah tetapi realiti yang berlaku di sekitar aku. Suatu kenyataan yang dahulunya aku pernah buta darinya. Suatu kelemahan dan kekurangan yang dahulunya aku naif tentangnya. Namun bukan semata unuk aku luahkan demi aku mengangkat diriku menjadi lebih tinggi atau mulia, malah tiada ia terlintas dalam diri aku; tetapi untuk kalian yang membaca ini agar meneruskan perjalanan yang telah kalian pilih, agar kalian memulakan pula bagi yan masih terleka. Ini bukan artikel yang semata-mata untuk kalian baca demi mengisi masa lapang yang kalian ada-adakan, tetapi suatu usaha dariku agar, kalian mengubah persepsi kalian terhadap secebis bahagian dalam hidup masing-masing.
Bagaimana kita mampu dan tergerak mnyatakan bahawa kita sudah memahami islam dan masyarakat yang masih terperangkap dengan suatu kehidupan yang dibentuk oleh kejahilan sedang kita masih terleka dengan kesenangan yang sementara. Dengan hiburan yang hanya memuaskan nafsu, tetapi bukan iman. Kita masih ternanti-nantikan akan panggilan yang memaksa kita unuk berusaha mengubah keadaan tetapi tidak dengan niat dan usaha yang datang dari hati dan keinginan kita sendiri? Aku hairan dan kadangkala kaget memikirkan situasi ini. Ya, aku kadangkala terkejut seketika kerana memikirkan perkara ini. Bagaimana kita sudah mampu menyatakan kita sudah faham akan islam sedang kita masih mendongak dan meninggikan perkara-perkara remeh yang tidak memanfaatkan umat? Mengapa kita sudah teruja menyatakan kefahaman kita tentang islam sedang saudara seislam kita sendiri yang di sekitar kita, masih kita tidak mampu menabur rasa sayang sebagaimana kita mnyayangi diri kita sendiri? Mengapa masih ada rasa dendam, tidak senang dan iri hati terhadap saudara seislam kita sendiri yang berdampingan dengan kita sedang kita yang memilih jalan yang ditetapkan Allah ini sepatutnya merasa gembira dengan kejayaan mereka, merasa sedih dengan kemurungan mereka dan mendoakan mereka ketika kesusahan mereka? Mengapa masih ada yang kita bencikan dan kita jauhkan sedang kita mempelajari erti kasihan dan sabar dalam jalan ini? Kadangkala aku juga melalui perkara-perkara ini, tetapi di sini aku meluahkan apa yang di alami aku agar kalian yang pernah memikirkan sepertiku dapat mengambil langkah yang sepatutnya agar kita bersama-sama mencapai kesempurnaan iman. Aku hanya remaja tipikal yan cuba mengorak langkah. Dan aku merasakan langkah yang akan ku ambil adalah langkah yang kelak akan membezakan aku dan mengeluarkan aku dari golongan tipikal. Aku ingin melihatnya sebagai suatu yang indah yang ditetapkan oleh Allah. Bagi kalian, itu buat kalian. Aku hanya mengharapkan yang terbaik dari Allah buat setiap yang memulakan langkah baru. Semoga Allah memasukkan kita ke dalam jalan ini dengan sempurna dan mengeluarkan kita dari sisa-sisa kehidupan yang lalu dengan sempruna jua. Sungguh islam itu tidak tertegak di atas runtuhan jahiliyah, tidak pula ia di bina atas asas yang berhias jahiliyah. Ia di bina dengan keteguhan dan kekuatan iman yang seterusnya dihiasi dengan ketulusan dan pemahaman islam. Tidak pula ia mengharapkan insan-insan yang meraguinya, dan yang leka membina islam di dalam dirinya. Sungguh Allah akan menggantikan mereka dengan yang lebih elok dan tidak pula Allah membiarkan mereka terlepas dari azab Allah yang pedih. Aku tidak mahu digantikan, aku tidak termampu untuk menghadapi azab Allah. Moga kita bersama mengharungi jalan ini dengan ketulusan jiwa dan keterbukaan hati demi keredhaan Allah.

No comments: