Friday, May 5

Jujurnya, Aku

Hadirku di dalam nur,
Penghidupan kecilku di bawah nur,
Di bawa arus lembut kesempurnaannya,
Dilukis hati kecilku
Menjadi insan.
Tumbuhnya aku,
di bawah faham yang berbeda,
aku hanya meniti,
denai yang diturap sekitarku,
denai cantik,
tetapi sempit.
itulah sekitarku itulah sekitarmu.
denai kamu, aku sama.
lalu fahamku menyimpang,
lari dari nur yang menaungiku,
hatiku perlahan mengabur,
salah akukah? aku tidak mengertinya.
aku hanya meniti denai tadi bukan?
aku mengekori jasad sebelumku!
eh, kelibat siapa yang ku lihat?
kadangkala ia memintas,
membuatku berpatah balik,
menimbul gerun yang tak pasti,
tak mengerti dari mana hadirnya.
fahamku tika itu berkecamuk,
diulit indah denai bohong,
dan kelibat itu fahamnya lain pula.
peralihan alamku, pelik.
apakah dimensi kita sudah berbeda?
tatkala kamu mudah meniti denai turap itu,
aku tersengguk-sengguk.
terbelit fahamku seraya tertahan,
apakah aku sudah asing?
apakah aku ini lain?
atau kamukah bersifat itu?
acapkali aku terdetik,
mencari, menyelongkar hadirku ini.
di saat aku condong kepada denai,
nur memanggil lantang.
sudah lama ku tidak ketemunya,
rindukah aku?atau lupakah aku padanya?
jujurnya, aku tidak mengerti.
mungkin kerna kosongnya aku,
mungkin kerna galaknya aku meniti denai,
atau akukah yang angkuh?
angkuh kebodohan menururt-nurut,
mengagung denai sempit berasak-asak.
hairanku, nur datang jua,
syukurku, nur tidak marah,
gembiraku, nur sentiasa buatku.
biarku menyimpang dari denai turap,
biarku kau lihat asing,
biarkan aku, lepaskan aku,
nur yang ku cintai kini,
hidupku kini buat nurku.
memang dulu aku lupa,
menyimpang alpa,
pernah tertutup nurku dengan dedaunan,
dedaunan disisiran denai turap itu,
yang ku agak kujuga yang menariknya..
tetapi hembusan lembut dari nur,
mengangkatkan daun-daun kulai itu,
melayang jauh dari fahamku.
kamu kata aku pendusta?
dulu hina bersamamu tapi kini bertopeng?
ini aku, hidupku, jalanku,
aku telah memilihnya, dan aku memilikinya,
ya, sekadar pinjaman, berkekalan tidak.
aku mengerti itu kini.
aku pernah berjanji pada nur,
dan aku tidak pula mahu menjadi rugi.
jujurnya, aku,
yang tidak akan kembali pada denaimu itu.

No comments: